Nyitrai Zoltán
Szakmai pályafutását 1960-ban az MTA Központi Fizikai Kutatóintézet (KFKI) Mérés és Számítástechnikai Kutatóintézetében (Elektronikus Főosztály, később MSZKI) hardver fejlesztőként kezdte. Első – akkor jelentősnek számító – munkája a befejezés előtt álló (elektroncsövekkel működő) sokcsatornás amplitúdó-analizátor tranzisztoros nyomtató egységének tervezése volt. Ezt követően részt vett sokcsatornás analizátorok további egységeinek fejlesztésében, továbbá megtervezte az adott rendszerhez szükséges ferritgyűrűs tárolókat.
Ennek során elmélyült a különböző kapacitású és sebességű ferritgyűrűs tárolók tervezésében, amelyeket elsősorban a KFKI gyártmányú számítógépekben és a későbbi sokcsatornás analizátorokban használtak fel, de több külső megbízást is kapott speciális tárolók készítésére. Ezzel egyidejűleg kidolgozta a ferritgyűrűs tárolók vizsgálati/tesztelési módszereit és eszközeit. Ebben a témakörben 1983-ban kandidátusi fokozatot szerzett. Részt vett még több más kutatási és fejlesztési munkában, köztük buborékmemóriák vizsgálati eszközeinek kifejlesztésében.
Kutató-fejlesztői munkáját csoport- és osztályvezetői, illetve főosztályvezető-helyettesi megbízása mellett tudományos munkatársként, 1983-tól tudományos főmunkatársként végezte.
A KFKI-ban (is) folyó Halley–Vega űrprogram keretében felkérték egy képmemória kidolgozására a képközvetítő rendszer számára, valamint egy RAM és PROM mezőt tartalmazó, hibajavítással ellátott operatív tároló elkészítésére az orientációs és a képközvetítő rendszer processzorai számára. Mindkét tároló-típust a repülő példányokban eredményesen hasznosították.
1991-ben a KFKI-ból a CONTROLL (Elektronikai és Számítástechnikai Rt.) céghez ment, ahol szervizvezetői megbízása mellett néhány évig minőségbiztosítással (ISO 9000) is foglalkozott.
1994-ben a MEGAMICRO (Számítástechnikai Fejlesztő, Gyártó, Szolgáltató Rt.) cégtől felkérést kapott egy – az OMFB által támogatott – közlekedésbiztonságot növelő projekt (Veszélyhelyzet Előjelző Rendszer) vezetésére, a rendszer és a szükséges eszközök kifejlesztésére, amely autóbuszokba építve egyéves sikeres próbaüzemmel végződött.
Kitüntetései: Intézeti Díj II. fokozat (KFKI, 1972); Kiváló Feltaláló arany fokozat (MTA, 1974); Munka Érdemrend bronz fokozat (Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsa, 1978); Kiváló Feltaláló arany fokozat (MTA, 1983); Munka érdemrend ezüst fokozat (Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsa, 1986).
Létrehozva: 2020.05.20. 21:57
Utolsó módosítás: 2022.04.12. 23:15